Grønt kort rideprøve vår 2024

Velkommen til del 3 – rideprøvedelen av Grønt kort!

Fredag 12. april kl. 17 – 20

Påmelding: www.minidrett.no/kurs

meldingsfrist: 09. april

Rideprøven er siste del i Grønt Kort. Rideprøven tas etter at man gjennomført de digitale kursene på egen hånd, samt etter gjennomført digitalt eller fysisk hovedkurs.

NB! ALLE DIGITALE KURS OG HOVEDKURS MÅ VÆRE REGISTRERT PÅ DEN SOM SKAL HA GRØNT KORT (ikke på foreldrene).

Om prøven:

Ride/kjøreprøven har til hensikt å bedømme utøverens rideferdigheter, med spesielt henblikk på sikkerhet og god kontroll på hesten i ulike gangarter og i forskjellig miljøer.

1. For test i grunnridning og dressur benyttes ryttertestprogrammet RLC eller dressurprogrammet LC:1
  2. Hopping av hinder minst tre ganger (maks høyde 50 cm) • 2- og 3-punktssits i forbindelse med ridning i trav og galopp.
  3. Dersom utøveren kun skal starte i voltige eller kjøring, kan rideprøven erstattes av tilsvarende test i disse grenene: C-program obligatorisk i voltige og dressurprøve i Miniklasse kjøring.

Forberedelse:

Les gjerne gjennom kapitlet om ridetesten i pensumboken «På vei inn i ryttersporten» og se alle videoene du finner i samme kapittel. I tillegg anbefales det å lære seg rideprogrammet utenat.

Programmet RLC1 finner du her: https://represent-rytter.s3-eu-west-1.amazonaws.com/files/rlc-1-m-protokoll-1.pdf

Her kan du se en video hvordan testen gjennomføres:  https://www.youtube.com/watch?v=AU1gszxyuRI

Forkunnskaper:

1. Lest d-boken «På vei inn i Ryttersporten»
  2. E-kurs om konkurransereglement
  3. E-Kurs om sikkherhet og hestekunnskap
  4. Hovedkurs Grønt kort, enten webinar eller deltagelse på et fysisk kurs.

NB! ALLE DIGITALE KURS MÅ VÆRE REGISTRERT PÅ DEN SOM SKAL HA GRØNT KORT (ikke på foreldrene).

Utstyr:

Ha på rideklær, hjelm, hansker og sikkerhetsvest (under 18 år).

Betaling og hest:

Dersom du ikke tar med egen hest kan rideskolen ved Blixland eventuelt leie ut hest. Dersom du ønsker å leie hest – send mail til styret@tomterrideklubb.no senest 9. april. Egen faktura for rideprøven og eventuell hestleie sendes ut i etterkant av rideprøven til alle deltkere. Rideprøven koster kr 150 og eventuell leie av hest av Blixland koster kr 250.

OBS: Deltakere under 16 år må ha med foresatt. Navn på foresatt samt telefonnummer mailes til styret@tomterrideklubb.no

Rideprøven arrangeres den 12.april fra kl. 17-20 på Blixland Gård og hestesenter, Myraveien 55 i Tomter, Indre Østfold. Alle møter opp til kl. 17 og deretter deles rytterne opp i grupper med egne tidspunkt.Oppmøte utenfor ridehuset.

NB! Dersom det blir mange påmeldte til rideprøven prioriteres Tomter rideklubb-medlemmer først, og i den rekkefølgen som man meldt seg på til hovedkurset som arrangeres 6. april. Dersom alle ikke får plass på rideprøven 12.4 vurderes eventuelt å arrangere nok en rideprøve i uke 16.

Etter rideprøven:

Når du er ferdig med både hovekurs og rideprøve er du klar for å få Grønt Kort registrert og evt. løse lisens. Er du medlem av Tomter rideklubb, sender du bilde av din idretts-CV med alle de fire delene registrert til styret@tomterrideklubb.no. Da registreres Grønt Kort. Dersom du ønsker å løse lisens, skriver du hvilken type lisens du ønsker samt om du vil ha med eller uten forsikring, i samme mail. Medlemmer av andre klubber kontakter sin respektive klubb.

Velkommen på kurs og lykke til med rideprøven! 🙂